باشگاه کوهنوردی پیام ساوجبلاغ

باشگاه کوهنوردی پیام ساوجبلاغ

هشتگرد.خیابان آزادگان.خیابان خرازی.باشگاه ورزشی میرزاکوچک خان.خانه کوهنورد- تلفکس :44212350 . تلگرام : @bashgahekohnavardipayam
باشگاه کوهنوردی پیام ساوجبلاغ

باشگاه کوهنوردی پیام ساوجبلاغ

هشتگرد.خیابان آزادگان.خیابان خرازی.باشگاه ورزشی میرزاکوچک خان.خانه کوهنورد- تلفکس :44212350 . تلگرام : @bashgahekohnavardipayam

گزارش برگزاری همایش روز جهانی کوهستان

گزارش برگزاری همایش روز جهانی کوهستان

همایش گرامیداشت روز جهانی کوهستان به میزبانی دانشگاه آزاد اسلامی واحد هشتگرد و مشارکت اداره های حفاظت محیط زیست، منابع طبیعی استان البرز، شهرستان ساوجبلاغ، هیئت های کوهنوردی استان البرز، شهرستان ساوجبلاغ ، دفتر نمایندگی انجمن کوهنوردان ایران ساوجبلاغ ، موسسه فرهنگی ورزشی باشگاه کوهنوردی پیام ساوجبلاغ و باحضور بیش از 250 نفرازمسئولین و کوهنوردان و سمن های زیست محیطی ازاستانهای قزوین، تهران و البرز برگزار گردید .

مراسم با تلاوتی چند از آیات قران کریم و پخش سرود ملی و سپس عرض خیر مقدم توسط دکتر میرزایی (معاونت فرهنگی دانشگاه آزاد اسلامی، واحد هشتگرد) آغاز گردید.    

مهندس فرضی (ریاست اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان البرز) ضمن تشکر از جامعه کوهنوردی شهرستان به خاطر نگرانی در حوزه حفظ محیط طبیعی کوهستان، عدم ارتباط مناسب بین دستگاههای اجرایی و واحدهای تحقیقاتی - آموزشی را مساله ای مهم دانسته و ضمن اشاره به اینکه مباحث علمی مطرح شده در دانشگاهها مفید هستند ولی متاسفانه در مرحله اجرا اثربخشی کمی دارند اظهار آمادگی کردند تا با دستگاه مطبوع خویش در کنار مراکز تحقیقاتی، ارتباطی موثر و دوجانبه داشته باشند.

گزارش برگزاری همایش روز جهانی کوهستان

 

در ادامه، گروه سرود دبستان مهر مادر به سرپرستی سرکار خانم شعبانی، سرودی زیبا در وصف طبیعت اجرا نمودند.                       

مهندس رمضانی (ریاست انجمن کوهنوردان دانشگاه آزاد اسلامی وهیئت کوهنوردی استان تهران) شرحی بر وضعیت کوهنوردی در دانشگاه آزاد اسلامی داشته و ضمن بیان اینکه این روند بیشتر در قالب مسابقات ورزشی دنبال شده است افزودند که در زمستان سال جاری مسابقات کشوری صعودهای ورزشی دانشگاه آزاد در واحد همدان برگزار می شود.  

در ادامه، با پخش کلیپی از طبیعت زیبای کوهستان و گوشه هایی از نحوه زندگی مردم بومی نواحی مرتفع، سعی شد تا در قالب تصویر اهمیت بهبود کسب و کارهای همسو با طبیعت جهت دستیابی به توسعه پایدار در محیط های کوهستانی به نمایش گذاشته شود. لازم بذکر است که از سوی سازمان ملل متحد، عنوان "بهبود محصولات کوهستانی برای معیشت بهتر" به عنوان تم سال 2015 برای روز جهانی کوهستان انتخاب شده است.                                

سپس نوجوان عزیز، سرکار خانم آرزو عسگری با بیانی حماسی و زیبا شعر  " آه ای ایران عزیز "  را برای حاضرین دکلمه کردند.      

جناب عباس محمدی، عضو هیئت مدیره انجمن کوهنوردان ایران و مسئول کارگروه دیده بان کوهستان طی سخنانی بر نقش و اهمیت سازمان ها و نهادهای مردمی جهت حفظ و حراست از محیط زیست تاکید کردند. ایشان با اشاره به شکل گیری تشکل  "جبهه سبز ایران"  در اوایل دهه 70 شمسی، حرکت آن نهاد که متشکل از چند دانشجوی پزشکی و کوهنورد بود را جزء اولین حرکت های مردمی در راستای حفظ محیط زیست بیان کردند و بر نقش پیشرو بودن کوهنوردان در مخالفت با تخریب محیط زیست و مشارکت در ارتقای آن تاکید کردند.                                          

آقای محمدی با اشاره به پروژه هایی مثل سد هراز، پارک جنگلی لویزان و معدن سنگ کلاردشت، به نقش نهادها و گروههای مردمی در جلوگیری و یا تغییر مسیر پروژه های عمرانی مخرب محیط زیست به سمتی که کمتر باعث تخریب محیط زیست شوند، اشاره کرده و بیان داشتند که دغدغه های عملی فعالان مردمی عرصه طبیعت و محیط زیست در سالیان اخیر باعث شده است تا نقش و اهمیت جنبه های محیط زیستی در پروژه های عمرانی کشور و لزوم در نظر گرفتن ملاحظات محیط زیستی از زمان تعریف یک پروژه تا اجرای آن، تا حدودی برای مسئولان دستگاههای اجرایی محرز گردد. اگر چه تاکید کردند که هنوز در این زمینه قدم های اول برداشته شده است و تا رسیدن به نقطه مطلوب راه زیادی را باید پیمود. لذا از تمامی فعالان حفظ محیط زیست خواستند تا فعالانه و کارشناسانه در عرصه های مخالفت با پروژه های عمرانی مخرب محیط زیست و همچنین مشارکت در طرح های دوستدار محیط زیست شرکت نمایند تا این اثرگذاری متقابل مردم و دستگاههای اجرایی نهایتا منجر به خیر برای محیط زیست و رسیدن به اقتصادی پایدار گردد.    

در ادامه مراسم نوجوان گرامی سرکار خانم مهرآفرین مویدی، همزمان با پخش تصاویری از تخریب محیط زیست توسط انسان، جملاتی تاثیرگذار و متناسب با تصاویر را دکلمه کردند.                                        

مهندس نیک کار ( ریاست اداره حفاظت محیط زیست شهرستان ساوجبلاغ ) ضمن تشکر از حساسیت های جامعه کوهنوردی نسبت به مسائل محیط طبیعی کوهستان، بیان داشتند : متاسفانه ده ها مجوز اکتشاف و بهره برداری معادن لاشه سنگ و ... از سوی دستگاههای متولی صنعت و معدن در ارتفاعات شمالی شهرستان ساوجبلاغ واگذار شده است که هیچکدام از آنها برای استعلام به اداره های محیط زیست و منابع طبیعی شهرستان معرفی نشده است.

همایش، با اجرای موسیقی توسط آقای مهران غلامی و سپس پذیرایی به اتمام رسید.

گزارش برگزاری همایش روز جهانی کوهستان

لازم بذکر است که در حاشیه این همایش، کلکسیونی از سنگواره های جمع آوری شده از سراسر ایران ، دارای ارزش علمی، که توسط جناب آقای سید علی اکبر سید زاده تهیه شده بودند و همچنین غرفه هایی برای بازدید و فروش کتاب (با تخفیف) در معرض دید عموم قرار گرفت. 

گزارش برگزاری همایش روز جهانی کوهستان                     

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد