باشگاه کوهنوردی پیام ساوجبلاغ

باشگاه کوهنوردی پیام ساوجبلاغ

هشتگرد.خیابان آزادگان.خیابان خرازی.باشگاه ورزشی میرزاکوچک خان.خانه کوهنورد- تلفکس :44212350 . تلگرام : @bashgahekohnavardipayam
باشگاه کوهنوردی پیام ساوجبلاغ

باشگاه کوهنوردی پیام ساوجبلاغ

هشتگرد.خیابان آزادگان.خیابان خرازی.باشگاه ورزشی میرزاکوچک خان.خانه کوهنورد- تلفکس :44212350 . تلگرام : @bashgahekohnavardipayam

گزارش برنامه اولین صعود بهاره به قله آسمان 92/1/29



بعد از هماهنگی های به عمل آمده در اولین جلسه برگزار شده بعد از تعطیلات نوروزی با برگزاری این برنامه به استقبال بهار رفتیم. حرکت اولیه را ساعت 6:30 از پارکینگ اول شلمزار شروع کردیم. بعد از ادامه مسیر در شیب های مختلف و حرکتی آرام و پیوسته در هوایی دلپذیر، ساعت 10:30 بر فراز قله آسمان بودیم و به صرف صبحانه پرداختیم. سپس به سمت دکل ادامه مسیر داده و به سمت چشمه آب زندگانی سرازیر شدیم.در ساعت 11:45 در کنار چشمه بودیم که با اضافه شدن چند تن از دوستانمان که دیرتر از گروه حرکت کرده بودند مشغول صرف نهار شدیم. بعد از صرف نهار به امام زاده برگشته و در ساعت 14:20 در ابتدای پارکینگ بودیم.



پیام تبریک

جناب آقای علی اصغر شماخی انتخاب شایسته شما را به عنوان ریاست خانه کوهنوردان نظرآباد تبریک می گوئیم. امیدواریم در این مقام اصلح شاهد موفقیت روز افزون شما و  همنودان عزیز باشیم.

در ادامه از زحمات بی دریغ آقای احمد روزبهانی ریاست قبلی خانه کوهنوردان نظرآباد تقدیر و تشکر به عمل می آوریم.

باشگاه کوهنوردی پیام

پارک پرندگان چهارباغ

باغ پرندگان چهار باغ کرج بزرگترین نمایشگاه پرندگان زینتیباغ پرندگان چهارباغ در استان البرز و کمیاب در خاورمیانه است که پنج هزار پرنده نادر را از 65 کشور جهان در خود جای داده است.باغ پرندگان چهارباغ در اتوبان کرج هشتگرد، خروجی کردان، شهر چهارباغ نبش گلستان پنجم واقع است و علاقمندان می توانند همه روزه برای بازدید از بخشهای مختلف این نمایشگاه وباغ زیبا به آن مراجعه کنند.
نمایشگاه پرندگان چهارباغ با مساحتی بالغ بر 10 هزار متر مربع (در طبقات) دارای سالنهای سرپوشیده - برکه و جزایر متعدد به عنوان یک مرکز علمی- آموزشی و تفریحی به منظور نگهداری از گونه های نادر و روبه انقراض طراحی و ساخته شده است. کتابخانه مجهز پرنده شناسی و بزرگترین کلکسیون کبوتران و ماکیان زینتی جهان از جمله بخشهای این پارک است.
همچنین بزرگترین کتابخانه تخصصی پرنده شناسی کشور در نمایشگاه پرندگان زینتی و کمیاب شهر چهارباغ واقع است.در این نمایشگاه حدود هفت هزار جلد کتاب در خصوص پرنده شناسی نگهداری می شود که این تعداد بسیار قابل توجه است.
آدرس:
آدرس: کرج - اتوبان کرج - خروجی کردان - شهر چهار باغ- نبش گلستان پنجم .علاقمندان جهت کسب اطلاعات بیشتر می توانند با شماره تلفن 4562525 - 0262 تماس حاصل کنند.
 

فلسفه روز جهانی زمین پاک

دوم اردیبهشت هر سال دوستداران محیط زیست « روز زمین پاک» را گرامی می‌دارند. این روز را باید فراتر از یک روز در تقویم جهان دانست زیرا اهمیت آن باعث شده مرزهای زمانی و مکانی از میان برداشته شوند.از سال 1970 تاکنون اتفاقات بی شماری در عرصه زمین ـ این تنها محل سکونت بشر ـ رخ داده است و همه این اتفاقات، دوستداران محیط زیست را بر آن داشته تا این روز را بیش از پیش جدی بگیرند.

سال 1970 مقارن با آشفتگی های سیاسی جامعه جهانی بود؛ جهانی که در عین توسعه با مشکلات و از هم گسیختگی های متعددی دست به گریبان بوده است.در همان سال پاره ای از وقایع دست به دست هم دادند تا نخستین روز زمین پاک در بیست و دوم آوریل جشن گرفته شود، اما در واقع بذر این روز از چندین سال پیشتر کاشته شده بود و آن زمانی بود که دانشمندان و حامیان محیط زیست در آمریکا از تاثیرات منفی رشد صنعتی آگاه شدند.

در دوران پس از جنگ جهانی رشد سریع صنعتی همراه شد با اثرات منفی همچون آلودگی آب و هوا. از آنجا که نهایت این مساله چیزی جز نابودی منابع زیستی نبود، واکنش های متعددی به دنبال داشت.سال 1962 ریچل کارسون از اهالی پنسیلوانیا با انتشار کتاب بهار خاموش توانست شهرت بسیاری به عنوان یک بیولوژیست و نویسنده کسب کند.این نویسنده علاقه مند به طبیعت، آشکارا از پخش آفت کش هایی همچون د.د.ت در زمین های کشاورزی انتقاد کرد.

وی خاطرنشان کرد: استفاده از چنین محصولاتی باعث نابودی جمعیت کثیری از پرندگان و حیوانات شده است.از نظر او، این مساله برای بشر بسیار شرم آور است که محل زندگی خود را آلوده سازد. در حقیقت کتاب بهار خاموش به واسطه توجیه علمی مساله توانست حمایت عده کثیری را جلب کند. دیگر اتفاقاتی که در دهه 60 میلادی رخ داد، باعث آگاهی عموم نسبت به تخریب های زیست محیطی شد.

سال 1968 کتاب پرفروش «بمب جمعیت» نوشته پاول ارلیچ چاپ شد. این کتاب که بر مساله بحران جمعیت و مشکلات ناشی از آن تمرکز داشت، موفقیت چشمگیری را کسب کرد. در نهایت مهم ترین فاجعه زیست محیطی دهه 1960 آمریکا آخرین ضربه را به مردم وارد کرد. رودخانه کویاهوگا اوهایو از میان بسیاری از شهرهای صنعتی آمریکا گذر می کند، سال 1969 این رودخانه به صورت ناگهانی مشتعل شد و علت آن را تخلیه زباله های خطرناک صنعتی به رودخانه تشخیص دادند.

نخستین مراسم روز زمین پاک با شور و شوق فراوان مردم برگزار شد. بیشتر از 20 میلیون نفر از اقشار مختلف جامعه اعم از دانش آموزان مدارس، کارگران، زنان خانه دار، دکترها، مبلغان مذهبی، بانکداران، بازنشستگان، کشاورزان و... در این مراسم شرکت کردند.اخبار این همایش روز بعد در روزنامه ها چاپ شد. نگرش مثبت به این روز بیشتر به آن دلیل بود که مردم با گوشت و پوست خود، مشکلات زیست محیطی را احساس کرده بودند.

سال 1990 روز زمین پاک رسما به عنوان یک واقعه مهم بین المللی در جهان به ثبت رسید. رفته رفته این روز جایگاه خود را در اذهان عموم باز کرده و متاثر شدن از آسیب های زیست محیطی منجر به این شده که فعالیت های زیست محیطی با آغوش باز مورد استقبال قرار گیرند. در حال حاضر این روز یک تفاوت عمده با روز نخست دارد و آن استفاده از لوگوهای دیجیتال در عصر اینترنت است.

اهمیت این روز بیشتر به این دلیل است که در پی آن توجه به مسائل زیست محیطی در سطحی جهانی مطرح شد، حفاظت از گونه های در معرض خطر جانوران، روز هوای پاک، اقداماتی برای جلوگیری از آلودگی آب آشامیدنی و هزاران مساله مهم دیگر در سایه روز زمین پاک مطرح شدند و توجه بسیاری از دوستداران محیط زیست را معطوف به خود ساختند.

بیشتر از 80 درصد مردم امروزه خود را طرفدار محیط زیست معرفی می کنند. اگرچه امروزه هوای آلوده، آب های سمی و سوراخ لایه ازن از مباحث مهم زیست محیطی هستند، اما دامنه این مباحث بشدت گسترده شده است. همچنان که جهان بیش از پیش صنعتی می شود و زنجیره های عرضه و تقاضا شفافیت خود را از دست می دهند، درک پیامدهای زیست محیطی فعالیت های بشر نیز سخت تر و پیچیده تر شده است.

تصویب قوانین زیست محیطی را بدون شک باید یک گام اساسی در این زمینه به شمار آورد. آگاهی عموم باعث می شود اجرای این قوانین تسریع شود.بجاست که در اینجا به اصل 50 قانون اساسی کشورمان اشاره شود: «... حفاظت محیط زیست که نسل امروز و نسل های بعدی باید در آن حیات اجتماعی رو به رشدی داشته باشند، وظیفه عمومی تلقی می شود...».

متخصصان محیط زیست امیدوارند برگزاری چنین روزی سبب اتحاد هر چه بیشتر برای حفاظت از کره زمین باشد. در گذر سال ها بشر به این کره خاکی آسیب های جبران ناپذیری وارد کرده است و برای بسیاری این روز شاید بتواند سرآغاز تغییر نگرش نسبت به مسائل زیست محیطی باشد.

تغییر روز برگزاری جلسات باشگاه کوهنوردی پیام در سال 1393

بدینوسیله به اطلاع می رسانیم جلسات باشگاه کوهنوردی پیام در سال 1393 در روز سه شنبه هر هفته راس ساعت 18 در دفتر باشگاه واقع در اداه ورزش و جوانان هشتگرد برگزار می گردد. از علاقه مندان جهت شرکت در برنامه ها و آشنایی با تیم و فعالیت های گروه دعوت به عمل می آید قبل از شرکت در برنامه ها در این جلسات شرکت نمایند.

تلاش عظیم قیچی ساز برای ثبت رکوردجهانی

عظیم قیچی ساز کوهنورد مشهور ایرانی که تاکنون ۱۲ قله بالای ۸ هزار متر جهان را فتح کرده است و برای ثبت رکورد جهانی و پیوستن به باشگاه ۸ هزارتایی‌ها تنها دو قله دیگر را پیش رو دارد، روز شنبه ۱۶ فروردین برای صعود به قله ۸۰۱۳ متری «شیشاپانگما» عازم تبت می‌شود. به گزارش فارس، وی پس از موفقیت در این صعود برای فتح قله ۸۵۱۶ متری «لوتسه» تلاش خواهد کرد.

لوتسه در مرز چین و نپال قرار دارد و تیم ملی کوهنوردی کشورمان در بهار ۱۳۸۱ موفق شد با ۱۲ کوهنورد این قله را فتح کند.

اما قیچی ساز برای این دو صعود با مشکلات مالی روبرو بود که با هماهنگی مسئولان وزارت ورزش و فدراسیون کوهنوردی، همچنین اداره کل ورزش و جوانان آذربایجان شرقی این مشکلات برطرف شد تا قیچی ساز تمام تمرکزش برای ثبت این رکورد جهانی باشد.

رضا زارعی، رئیس فدراسیون کوهنوردی در این خصوص به خبرنگار فارس گفت: ما تلاش کردیم قیچی ساز پیش از اعزام ملاقاتی را با گودرزی، وزیر ورزش داشته باشد و مشکلاتش را بازگو کند، اما به دلیل تعطیلات و آخر سال این دیدار میسر نشد، اما دکتر سجادی معاون وی کارها را پیگیری کرد و حتی برای خرید ارز دولتی هم اقدام شد اما در بانک مرکزی مشکلاتی به وجود آمد که پس از بازگشت وی هزینه‌ها پرداخت خواهد شد. وی گفت:‌ با همکاری اداره کل ورزش و جوانان آذربایجان شرقی و شهرداری تبریز، مشکلات وی برای اعزام برطرف شد و قیچی ساز ۱۶ فروردین عازم شیشاپانگما می‌‌شود.

زارعی عنوان کرد: قیچی ساز در صورت موفقیت در صعود به این دو قله، سی و دومین فردی خواهد بود که ۱۴ قله بالای ۸ هزار متر جهان را فتح کرده است و یک موفقیت ارزشمند برای کوهنوردی کشورمان به حساب خواهد آمد.