باشگاه کوهنوردی پیام ساوجبلاغ

هشتگرد.خیابان آزادگان.خیابان خرازی.باشگاه ورزشی میرزاکوچک خان.خانه کوهنورد- تلفکس :44212350 . تلگرام : @bashgahekohnavardipayam

گزارش برنامه صعود به ارتفاعات شاه نشین به مناسبت روز زمین پاک 93/2/5

پنج اردیبهشت روزی که برای احترام و سپاس گذاری از طبیعت، روز زمین پاک نام نهاده شده است .طبیعتی آموزنده و بی دریغ و بخشنده،  چنان که از هر دریچه که نگاه میکنی در برابر این همه مهربانی طبیعت  بیشتر   پی به بی مهری و ناسپاسی مردمان میبریم .طبیعتی گشاده دست،نه انتقام جو و نه کینه توز، آنچنان که در برابر همه ی ناملایمات بشر همیشه با آغوشی باز و مهربان تو را صمیمانه در خود دارد  و شاید  تا کنون هر چه کوشیده ایم ذره  ای هم از این همه مهر آنطور که بایست پاس نداشته ایم .به هر ترتیب در اینچنین روزی شایسته و بایسته است که همگی جمع شویم تا بر سر موضوعات و ناملایماتی که خواسته و ناخواسته یا گاه به جبر و نیاز و  ضرورت بر طبیعت و زمین روا میداریم به گفتگو بنشینیم. باشد اینچنین نباشد که بدون نگاه به چشم انداز پیش رو از طبیعت بهره مند باشیم که گاهی هرچند اندک هم شده زمین را نه برای پاسخ به نیازهایمان که طبیعت را برای طبیعت بهرمند و بهره ور  کنیم.

صبح روز جمعه روز زمین پاک، راس  ساعت سر قرار حاضر می شویم ، آرام آرام بقیه دوستان هم  می رسند مهم نیست آشنا یا غریبه، همین که تو را با کوله و لباس و در این شمایل میبینند با گامهایی پر شتاب تر و رویی گشاده از دور دستی تکان می دهند و آماده ی روزی  تازه و متفاوت می شوند .رفتن به ارتفاعات بلند یا کوهپیمایی و گلگشت فرقی نمی کند، همگی هدفی مشترک دارند و شیفته و دلباخته صعودی تازه .با این حال امروز مناسبت و برنامه ای خاص هم در پیش است و انگیزه ها کمی متفاوت. همه سر وقت و تا 6 صبح طبق برنامه ریزی حاضرند. اعضا باشگاه کوهنوردی پیام همراه عزیزان میهمان با هماهنگی هیئت کوهنوردی شهرستان و اداره حفاظت محیط زیست و دفتر نمایندگی انجمن ساوجبلاغ-طالقان-نظرآباد به مناسبت روز زمین پاک ضمن اجرای یک برنامه ی کوهپیمایی به ارتفاعات هیو(شاه نشین)، این برنامه را آغاز کردند. تا ساعت 6:20 به محل پارکینگ ماشینها میرسیم .به سرپرستی جناب آقای یونس رضاخانی و به سر قدمی جناب آقای سیفی مسیر را آغاز کردیم.نگاه که میکنی دشت پیش رو چشم اندازی سبز دارد. بهار است و فصل رویش همواره پیام آور بوده است و الهام بخش. طبیعت بهار اینگونه است و چه خوب که ما هم در این فصل، اندیشه ها را نو کنیم و پژمردگی ها و سردی ها را در اینچنین طبیعتی سبز به فراموشی بسپاریم .

با عبور از مسیر اولیه  قبل از رسیدن به نگهبانی به سمت ارتفاعات سر سبز شاه نشین تغییر مسیر می دهیم و بعد از حدود 2 ساعت از حرکت در ارتفاعات همگی دور هم جمع شدیم. همراه با استراحتی کوتاه دوست عزیز همنورد آقای جلیوری با صحبتهایی پیرامون کوه و کوهنوردی دانسته ها و تجربه هایشان را در اختیار دوستان گذاشتند . بعد از یک ربع استراحت ادامه مسیر را آغاز کردیم در طول مسیر  بخت یاری ما بود شاید، گله ی کوچکی اسب  در دامنه کوه منظری  زیبا  پیش روی همگی گذارده بود.

اندکی بعد به سمت چشمه  سرازیر شدیم و در ساعت 10،صبحانه را کنار چشمه همراه بقیه دوستان در پلنگ دره صرف کردیم. 10:15 دقیقه بود که به طرف امام زاده موسی برای اجرای برنامه زمین پاک حرکت کردیم و در آنجا ساعت 10 و نیم مورد استقبال رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان معاون اداره کل استان، دهیار هیو، هیئت امنای سیراب و سایر علاقه مندان حفظ محیط زیست قرار گرفتیم . ابتدا رئیس شورای اسلامی اسلامی شهرک هیو ضمن خیر مقدم در راستای حفظ و نگهداری منطقه سیراب دعوت به همکاری نمودند ،سپس آقای مهندس لشکری معاون مدیر کل استان در خصوص اهمیت حفاظت از محیط زیست و فلسفه ی روز زمین پاک صحبت هایی را بیان داشتند .

در ادامه آقای یونس رضاخانی رئیس هیئت کوه نوردی شهرستان و دبیر هیئت کوهنوردی استان البرز و مسئول دفتر نمایندگی انجمن کوه نوردان ساوجبلاغ-طالقان-نظر آباد و ضمن تشکر از زحمات اهالی شهرک هیو ،هیئت امنای سیراب و شورای اسلامی ،به علت فراوانی رفت و آمد موتور سیکلت ها که مدتهاست در منطقه ی بکر سیراب اسباب ایجاد مزاحمت های صوتی ،ناراحتی در رفت و آمد کوه پیمایان و طبیعت گردان و خانواده ها و عزیزانی هستند که برای دوری از ازدحام شهری و آلودگی و سر و صدا های هر روزه با امید به اینکه روزی متفاوت را در سایه ارامش و زیبایی طبیعت آغاز کنند خواستار سامان دهی و درخواست رسیدگی به شرایط موجود ،جهت ایجاد فضایی امن ،به دور از سر و صدا و انباشت زباله ها ،نابودی پوشش گیاهی و ... در منط%