باشگاه کوهنوردی پیام ساوجبلاغ

باشگاه کوهنوردی پیام ساوجبلاغ

هشتگرد.خیابان آزادگان.خیابان خرازی.باشگاه ورزشی میرزاکوچک خان.خانه کوهنورد- تلفکس :44212350 . تلگرام : @bashgahekohnavardipayam
باشگاه کوهنوردی پیام ساوجبلاغ

باشگاه کوهنوردی پیام ساوجبلاغ

هشتگرد.خیابان آزادگان.خیابان خرازی.باشگاه ورزشی میرزاکوچک خان.خانه کوهنورد- تلفکس :44212350 . تلگرام : @bashgahekohnavardipayam

صعود سراسری به قله شاه البرز

مشخصات قله شاه البرز :

شاه البرز با ارتفاع ۴۱۸۰ متر در البرز غربی از مرتفع ترین قلل طالقان و در قسمت شمال طالقان واقع شده است . یالهای موازی شمالی ، جنوبی و دیواره های ریزش شمالی از جمله ویژگیهای کوه شناسی آن به شمار میرود ، ( وجود یخچالهای بزرگ در دامنه شمالی قله و همچنین برکه های کوچک آبگیر در بالای خط الراس شرقی ، غربی در منطقه ای بنام گردنه شیر بشم محل اتصال شاخه فرعی ، جناح جنوب شرقی رشته تخت سلیمان است که شاه البرز و سات را به آن ملحق میسازد و دره طالقان نیز بتوسط خط الراسهایش زیبا و محصور کننده میباشد ) . شاه البرز بین دره طالقان و الموت قرار گرفته است .

شاه البرز جزء کوههایست که صعود قله آن کمی طولانی بوده چون فاصله قله تا آخرین روستا ( حسنجون ) طولانیست .

از شمال این قله رخ جنوبی و غربی قله های منطقه علم کوه و تخت سلیمان به وضوح دیده میشود و از طرف شرق قله رفیع سیالان و همچنین قله های نازو کهار و میش چال ها و چند قله بالای ۳ و ۴ هزار متری منطقه علم کوه و الموت به خوبی نمایان است .

برای رفتن به منطقه و صعود قله شاه البرز از طالقان مبایست از اتوبان تهران کرج و سپس کرج قزوین استفاده کرد و بعد از عبور از کرج از مسیر اتوبان کرج قزوین به سمت طالقان رفت و بعد از رسیدن به طالقان و رفتن به روستای حسنجون کار را آغاز کرد. 

گزارش صعود:

 
صعود به قله شاه البرز

با برنامه ریزی قبلی و اطلاع رسانی به باشگاههای استان البرزدر خصوص صعود سراسری 4 قله در شهرستان طالقان با نامهای قله شاه کرم مسیر صعود از روستای اورازان، قله خراسان کوه مسیر صعود از روستای ورکش، قله کله سنگ مسیرصعود از روستای دنبلید و قله شاه البرز مسیرصعود از روستای حسنجون و اعلام زمان تمامی صعودها به ترتیب یک روزه ها در تاریخ 15/11/94(خراسان کوه، شاه کرم ، کله سنگ) و دوروزه در تاریخ 94/11/15.16 (شاه البرز) این صعودها آغاز گردید.

قبل از حضور افراد در مناطق مربوطه جهت صعود ، چهار شنبه مورخه 14/11/94 ساعت 5 غروب در سالن همایش دانشگاه پیام نور شهرستان طالقان همایشی با حضورکوهنوردان ، مسئولین و صاحب نظران در عرصه کوهنوردی از جمله جناب آقای دکتر محمدی (رئیس هیات کوهنوردی و صعودهای ورزشی استان البرز) و همچنین مسئول اسکی کوهستان و دو میهمان سویئسی برگزار گردید.

پس از اتمام مراسم، تمام تیمها به محل استقرار عازم شدند.

طبق هماهنگی صورت گرفته شده سرپرستی صعود به قله شاه البرز به آقای یونس رضاخانی(رئیس هیات کوهنوردی شهرستان ساوجبلاغ و دبیر هیات کوهنوردی استان البرز )محول گردید.

13 نفر جهت صعود به قله شاه البرز اعلام آمادگی نمودند.

محل استقرارافراد شرکت کننده در صعود شاه البرز ، مسجد روستای حسنجون وهمچنین تعدادی نیز که از ساکنان شهرستان طالقان بودند قرار شد ساعت 6 صبح جهت ادامه مسیر جلوی مسجد به دیگر نفرات ملحق گردند.

پس از مستقر شدن نفرات در محل مورد نظر و آمادگی لازم جهت صعود ، به استراحت پرداخته و ساعت 6:30 دقیقه با 30 دقیقه تاخیر با ملحق شدن نفرات دیگر برنامه آغاز گردید.

بعد از گذر از کوچه باغهای مسیر که تقریبا طولانی نیز میباشد  نزدیک چشمه دوروان حدود 10 دقیقه جهت استراحت توقف نموده و سپس حرکت خود را ادامه دادیم.

بعد از حدود یک ساعت پیمایش به یک دو راهی رسیدیم که مسیر سمت چپ مسیر تابستانی صعود قله و مسیر سمت راست مسیر صعود زمستانی بود و ما از مسیر سمت راست به سمت قله حرکت خود را ادامه دادیم .

هرچه پیش میرفتیم ارتفاع برف بیشتر میشد ولی سرمای خاصی وجود نداشت و هوا کاملا آفتابی بود.

به طور معمول پس از هر 1 ساعت حرکت حدود 10 دقیقه استراحت جهت تجدید قوا در برنامه وجود داشت.

تمام منطقه از برف پوشیده و جلوه خاصی به طبیعت بخشیده بود.

نفرات در بعضی مواقع با فاصله از هم حرکت میکردند.

در نهایت پس از حدود 9 ساعت پیمایش مسیر به ارتفاع 3480 متری رسیدیم و شروع  کردیم به برقراری کمپ شب مانی .

2 نفر از همنوردان و آقای رضاخانی با توجه به اینکه از بقیه تیم در مسیر جلوتر بودند به پیمایش خود ادامه داده و در بالای منطقه ای که به نام سیاه سنگها معروف بود کمپ خود را برقرار نمودند و طی تماسی که با کمپ پایین داشتند قرار شده فردا صبح ساعت 6 همه جهت صعود به همدیگر ملحق شوند.

سپس مشغول آماده سازی محلهای مناسب برای کمپ شب مانی شدیم و باخالی نمودن محلهای در نظر گرفته شده از برف چادرها را برقرار نموده و مشغول تغذیه و سپس دقایقی را استراحت کردیم.

با توجه به اتمام آب مصرفی مشغول به آب کردن برف شدیم و پس از آماده نمودن لوازم صعود ، کیسه خوابها را باز کرده و مقدمه استراحت شبانگاهی را فراهم نمودیم.

پس از استراحت صبح ساعت 6 همه به سمت قله حرکت نموده و در ادامه مسیر به دیگران ملحق شدیم.باد سردی شروع به وزیدن کرد و حرکات به آهستگی و با قدمهای کوتاه صورت میگرفت.

پس از حدود 3 ساعت و 30 دقیقه به ترتیب و با فاصله 15 دقیقه ای تعدادی از نفرات، تمامی افراد به غیر از یک نفر که در کمپ مانده بود بر فراز شاه البرز ایستادیم.

حدود 15 دقیقه زمان صرف گرفتن عکس و فیلم نمودیم و مجدد به پایین بازگشتیم.

حدود ساعت 11 پس از جمع آوری چادرها و کوله ها به سمت روستای حسنجون حرکت نمودیم.پس از پیمایش 3 ساعت و 40 دقیقه در ساعت 2:40 دقیقه اولین نفرات به چشمه دروان رسیده و جهت صرف نهار توقف نمودند و به ترتیب پس از حدود 20 الی 30 دقیقه تمام نفرات به چشمه رسیده و استراحت نمودند.

 

با توجه به پیمایش مسیر طولانی و سنگین مشغول صرف نهار به مدت 30 دقیقه شدیم و پس از آن به سمت روستا ادامه مسیر داده وحدود ساعت 4:30 دقیقه عصر به روستای حسنجون رسیده و به برنامه پایان دادیم.

لازم به ذکر است در طول برنامه حادثه ای رخ نداد و تمام افراد با سلامت کامل در برنامه شرکت داشته و بازگشتند.

 

نفرات شرکت کننده در برنامه:

باشگاه پیام ساوجبلاغ:) آقای یونس رضاخانی بهرام امین لو-مرتض رکوتا-عبدالکریم ملامحمدی)

از کرج: آقای مهدی طاهری بهروز باقری- مصطفی تخیری حسین صالحی - عینی

از طالقان: آقای یوسف طاهریان رضا طاهریان-کامران کشتکار-یوسفیان

سرپرست : یونس رضاخانی

عکاس:مرتض رکوتا

گزارش برنامه :بهرام امین لو

 

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد