باشگاه کوهنوردی پیام ساوجبلاغ

هشتگرد.خیابان آزادگان.خیابان خرازی.باشگاه ورزشی میرزاکوچک خان.خانه کوهنورد- تلفکس :44212350 . تلگرام : @bashgahekohnavardipayam

چهارمین اردوی هیمالیا نوردی استان البرز(قله شاه کرم به اودل)

تعداد شرکت کنندگان :28نفر
برنامه دوروزه مورخ 94/10/24,25

گزارش : محمد اقااحمدی

سرپرست برنامه :اقای یونس رضاخانی

مربیان اقایان :اسمائیل رهگذر –پدرام قاضی – ومصطفی

مسیر شروع برنامه روستای سیرود میباشد این روستا درشمال غربی شهرستان ساوجبلاغ ودرفاصله 100کیلومتری تهران ودرشمالی ترین قسمت شهر کوهسار واقع است . این روستا درارتفاع 2250 متری ازسطح دریا ودرمنطقه ای کوهپایه ای قرار دارد که اطراف روستا با دیواره های بلند وبسیار زیبایصخره ای احاطه شده است .روستا درکنار رودخانه ای دائمی وزیبا هم نام روستا واقع شده است . این رودخانهدرجهت شمال به جنوب از کوه های پلنگ دره واخرک سرچشمه گرفته است به طوری که شاخه های از این رودها دربرخی قسمت ها به صورت ابشارهای کوچک دیده می شود که منظره بسیار زیبایی بوجود اورده است . دسترسی به روستا وابشار سیرود ازطریق بزرگراه کرج-قزوین خروجی کردان بعداز روستای کردان و ولیان جاده خاکی به روستای سیرود امکانپذیر است .

برنامه دریک روز خوب وهوای عالی وآسمانی کاملا صاف درساعت هشت صبح ازروستای سیرود آغاز شد همه دوستان با ماشین های شخصی خود ویادوستانشان درمحل حاضرشدند.به علت بارش برف وخراب بودن جاده بچه ها خودروهای خودرا بیرون روستا پارک کردند .

کوچه پس کوچه های باریک  روستا باوجود برف زیاد باریک تر شده بود . بعدازحدود ده  دقیقه پیاده روی از روستا خارج شدیم و مسیر سمت راست روستا را به سمت یال دنبال کردیم . بعد ازنیم ساعت آقای رضاخانی دستور توقف دادند تاچند کلامی درباره برنامه صحبت کنند . ماهم از فرصت استفاده کردیم ومشغول کم کردن لباس ونوشیدن آب شدیم . آقای رضاخانی فرمودند این برنامه هم همانند اردوهای دیگر کاملا آاموزشی است و تامیتوانید از وجود مربیان استفاده کامل ببرید . بعداز پایان سخنان ایشان تیم به سه گروه تقسیم شد وهرمربی مسئولیت آموزش یک گروه را به عهده گرفت .همه گروه ها یک مسیر راطی میکردند اما بافاصله ازهم دیگر.

گام برداری صحیح دربرف ویخ - نحوه صحیح دست گرفتن باتوم وکلنگ - قواعد حرکت دربرف- حرکت بدون ابزار درشیب های برفی –صعود باپنجه پا –- صعود با تیغه یا لبه کفش – -صعود به روش ساعت 3 یاساعت 9 –پایین امدن دربرف -تراورس –زیگزاگ–-حرکت با کلنگ در شیب های برفی – -صعود مستقیم باپنجه با توسط کلنگ – -بستن کرامپون –-صعود با کرامپون در برف و در یخ و شیب زیاد کارهایی بود که همه باهم تمرین کردیم . ساعت یک ونیم برای صرف نهار توقف کردیم و بعداز بیست دقیقه  به راه خود ادامه دادیم .پنج نفر از بچه ها به همراه آقا مصطفی مربی برنامه تصمیم به برقراری کمپ برای شب مانی گرفتند ودرابتدای یال سنگی ماندند. آقای رضاخانی که ازهمان ابتدای مسیر ازماجداشده بودند خیلی دورتر ازما بالای قله میخ کوب ایستاده بودند ومشغول تماشای ما بودند. مربیان تصمیم گرفتند که کمی ازمسیر را همه با خود حمایت و قرارگرفتن درطناب پیمایش کنند بعداز حدود بیست دقیقه به روی یال سنگی رسیدیم که مسیر تقریبا دشواری بود وباید بااحتیاط ازآن می گذشتیم . انتهای مسیر اقای رضاخانی وقاضی باطناب، کارگاهی ایجاد کردند تا بچه ها با حمایت وخیال راحت تری صعود کنند.

ساعت چهار دوستان یکی یکی به قله میخ کوب میرسیدندو مشغول هموار کردن زمین برای برقراری چادرها می شدند هوا کمی سرد شده بود وبرای اینکه دچار یخ زدگی انگشتان پا و دست نشویم خیلی زود چادرها را آماده کردیم ومشغول استراحت شدیم .شب مهتابی زیبایی بود .ساعاتی را درکنار دوستان مشغول صحبت کردن وخوردن سوپ و مایعات بودیم . بعداز اعلام ساعت بیداری وحرکت فردا صبح، خوابیدیم . در نیمه های شب باد شروع به وزیدن کرد وباعث سردتر شدن هواشد.

همه دوستان در ساعت هفت ونیم چادرهارا جمع کرده وآماده حرکت شدند به تصمیم آقای رهگذر یک تیم که آمادگی بیشتر داشتند وزودتراز بقیه آماده شده بودند به راه افتادند تا درطول مسیر اگر جایی احتیاج به کار فنی داشت تیم دچار ترافیک و از دست رفتن زمان نشود . تمام طول مسیر مجبور به عبور از تیغه ونقاب برفی بودیم که بادرایت مربیان بهترین مسیر انتخاب میشد . بابرخورد به یک دیواره پنج یا شش متری  تصمیم براین شد که مسیر راباستفاده از یومار صعود کنیم که تمرین بسیار عالی برای همه  بود . ساعت ده به قله ایوانک به ارتفاع 3800متر رسیدیم وبدون توقف مسیر روی خط الراس را به سمت غرب ادامه دادیم . حدود ساعت دو بود که  به قله اخورک رسیدیم که ازانجا تا قله شاه کرم حدود بیست دقیقه راه مانده بود ولی به دلیل کمبود زمان به سمت روستای سیرود حرکت کردیم وساعت چهار به روستا رسیدیم بقیه همنوردانی هم که روز قبل ازما جدا شده بودند درکنار خودروها مشغول استراحت بودند . دوستان دیگرمان هم تا ساعت هفت به ما ملحق شدند واین برنامه پربار به پایان رسید .

در پایان تشکرمیکنم از مربیان این برنامه که باصبر وشکیبایی مارو تحمل کردند وتجربیات خودشون رو در اختیار ما قرار دادند.