باشگاه کوهنوردی پیام ساوجبلاغ

هشتگرد.خیابان آزادگان.خیابان خرازی.باشگاه ورزشی میرزاکوچک خان.خانه کوهنورد- تلفکس :44212350 . تلگرام : @bashgahekohnavardipayam

گزارش برنامه صعود به قله اودل 94/9/6

محل صعود:  قله اودل واقع در رشته کوه البرز جنوبی که در استان البرز شهرستان ساوجبلاغ می باشد که مسیر دسترسی به آن بخش کوهسا ر، روستای ولیان که در کیلومتر 45 تهران قزوین میباشد واز جاده کردان میتوان به آن دسترسی یافت .

اعضای شرکت کننده یازده نفراز همنوردان باشگاه پیام ساوجبلاغ . آقایان  سیفی . آقا احمدی . ارجمندی  . دانیالی . صابرزاده . اسلامی . حسینی  و خانم ها حیدرزاده . حسینی  و رجبی . وپنج نفر همنورد میهمان آقایان دین محمدی . حسنپور . مهدوی . خرمنبیز و اصل فلاح به سرپرستی پویا جمشیدی که در مجموع 16 نفر شرکت کننده را تشکیل داد .

ساعت 6:00 صبح روز جمعه حرکت وسیله نقلیه با همنوردان میهمان و آقای سیفی از نظر آباد آغازشد .ساعت 6:10  با ملحق شدن همنوردان در هشتگرد وسپس حرکت به سمت شهر جدید هشتگرد که درساعت 6:30 دوتن دیگر از همنوردان در انجا به ما ملحق شدند  .مسیر رسیدن به روستای ولیان بعد از شهر جدید از جاده فشند فرعی روستای اردهه که منتهی به جاده قلعه چندار می شد انتخاب شد که در نهایت ساعت 7:00 به روستای ولیان رسیدیم ودر آنجا هم سه همنورد دیگر به گروه اضافه شد.

بعد از رسیدن به روستای ولیان در اپتدای کار برای آماده سازی و گرم کردن بدن مشغول به نرمش صبحگاهی شدیم وبعد از نرمش در ساعت 7:30  به سمت چشمه سویک با سر قدمی آقای صابر زاده و عقبدار مشترک آقای سیفی و اقای اسلامی وبا مسولیت فنی آقای آقا احمدی به راه افتادیم . در طی مسیر به سمت چشمه با پیشنهاد آقای دانیالی از مسیر کوچه باغی رفتیم  که بکر ودست نخورده بود و از مناظری زیبا وحیرت انگیز عبور کردیم . تا در نها یت ساعت 8:50 به چشمه سویک رسیدیم ودر انجا به گروه خانه کوهنوردی نظر آباد برخوردیم و با آنها دیداری تازه کردیم . بعد از توقف و صرف صبحانه در اطراف چشمه ساعت 9:10 به سمت قله به راه افتادیم . درمسیر قله یکی از همنوردان میهمان آقای اصل فلاح به خاطر درد شدید گردن از ادامه دادن باز ماند ودرساعت 10:55 با صلاح دید سرپرست و مسول فنی از گروه جدا شد و به چشمه بازگشت .  در ادامه برای رسیدن به یال اصلی از گرده سمت راست دره شصت مردان به سمت بالا حرکت کردیم که مسیری سنگین و توعم با دست به سنگ وعبور از بین صخره ها و کنار پرت گاه ها بود که با درایت و انتخاب مسیرهای مناسب توسط مسول فنی  و همیاری کردن همنوردان به یکدیگر و گه گاهی استفاده از طنابچه دوازده نفر از افراد به راحتی و بدون خطر از مسیر عبور کرده ودو نفر از همنوردان به علت کم توانی قوای جسمی و تنفسی با هماهنگی سرپرست به پایین شیب هدایت شدند و درنهایت ساعت 13:30 گروه به بالای گرده و ابتدای یال رسید. بعد از استراحتی کوتاه گروه به مسیر خود به سمت قله بر روی یال پوشیده از برف ادامه داد. ساعت 2:10 گروه به زیر شیب اصلی رسید و با وجود باد شدید با توافق همنوردان تصمیم به صعود قله گرفته شد و گروه دوازده نفره به سمت قله به راه افتاد و در ساعت 2:50 قله همدلی و همیاری در اودل فتح شد .

بعد از ملحق شدن سرپرست در بالای قله به گروه همه اعضای گروه به پایین دره شصت مردان به راه افتاد .بعد از رسیدن به پایین شیار در کنار نهر چند دقیقه ای تجدید قوا کردیم و در حال عکس گرفتن دسته جمعی با پرچم ایران عزیزبه خواندن سرود ملی ای ایران مشغول شدیم و بعد از آن به حرکت در مسیر بازگشت ادامه دادیم . ساعت 3:20 هنگام عبور از کنار نهر به علت وجود برف و یخ حادثه ای رخ داد و متاسفانه آقای حسن پور به درون آب سر خرد و منجر به خراشی بر روی بینی ایشان گردید ولی با سرعت عمل و پیش بینی وسایل کمکهای اولیه  آقای دانیالی سریعا خراش بینی ضدعوفونی و پانسمان شد  . و خوشبختانه به خاطر بر تن داشتن شلوار ضد نفوذ آب بدن ایشان از سرما  در امان ماند . سپس به حرکت ادامه دادیم و در ساعت 3:40 آقای حسینی که در مسیر اطراق کرده بودند به گروح ملحق شدند .در نهایت ساعت 4:20 به چشمه سویک رسیدیم و بعد از استراحتی کوتاه با اتفاق همنوردان خانه نظر آباد به سمت ماشینها به راه افتادیم .  ودر پایان ساعت 5:40  به مینی بوس رسیدیم و از ولیان به سمت مقصد خدا حافظی کردیم .

نکته حایز اهمیت در این برنامه اولین تجربه بنده به عنوان سرپرست برنامه کوه پیمایی بود که با فراگیری و کثب تجربیات جدید همراه شد که در عمل کرد خودم مرتکب اشتباهاتی هم شدم که باعث تاخیر در ساعت اتمام برنامه شد . واز نکات مثبت این برنامه میتونم به عقب داریه مشترک آقای عرفان اسلامی جوان و جویای تجربه در کنار آقای سیفی به عنوان کوهنوردی با سابقه و پیشکسوت اشاره کنم . همچنین از کمال همکاری ، مشاوره ، صبر و مساعدت تمام دوستان همنورد در این برنامه سپا سگزارم و از خداوند منان برای تک تک این عزیزان  موفقیت روز افزون خواستارم.(پویا جمشیدی)